Saturday, September 13, 2008

Aku bukan kamu

Aku adalah aku...
Dia adalah dia...
Persamaan mungkin ada tapi pasti tidak sama...
Perbezaan mungkin ketara hanya diri dapat tentukan...

Berbeda usia hanya pada nombor yang dicipta manusia...
Berbeda rupa dan citarasa kehendak yang Maha Esa...
Mempertikaikannya bermakna melawan kuasa yang Maha Penyayang...
Usah menjadi manusia moden yang leka...

Engkau adalah engkau...
Siapa engkau dlm mengejar ilmu dunia...
Siapa engkau dlm mengecap nikmat dunia...
Siapa engkau dlm mencari sinar kebahagian...
Siapa engkau dlm kesamaran hitam...
Siapa engkau dlm diuji kesabaran...
Siapa engkau dlm mencari keredhaan...

Kamu adalah kamu..
Tak mungkin jadi aku...
tak mungkin jadi engkau....
Tak mungkin jadi dia dan saya...
Biarkan kamu dengan duniamu...
Aku tak mungkin jadi kamu....

Didalam mengejar arus dunia...
Si wanita mengejar benda...
Si jejaka mengejar teknologi...
Si suami mengejar yang satu lagi...
Si isteri mengejar duniawi....
Astaqfirullahalazim.....bukan astaqfirullah anak azim....
satu ungkapan yang sering didengari....
satu ungkapan yang bermain di cuping telinga oleh manusia ciptaan illahi...

Saling mengasihi dan menyayangi...
Si isteri menyayangi suami...
Si suami menyayangi isteri...
Pasangan bahagia menyayangi kurniaan illahi...

Anak...

Permata yang berharga untuk dikucupi...
Permata yang ditatangi oleh setiap pasangan bergelar suami isteri...
Usah dipersia kasih illahi...
Ajar lah erti menyayangi dlm diri....
Tanamkan cinta dlm sanubari...
Tanamkan cinta pada pasangan peribadi...
Tanamkan cinta dlm suami isteri...
Tanamkan cinta pada kedua ibubapa....
Tanamkan cinta pada saudara....
Tanamkan cinta pada teman....
dan usah dilupa...
Tanamkan Cinta Pada Yang Maha Esa...
Allahuakbar...

Jazakumullah Khairan Kathiraa....

nukilan Nh 14.09.2008 12.22am

No comments: